برای دخترها و خانم ها (woman and girl) ...

وبلاگ آرایش ، زیبایی ، مد و مدلینگ

برای دخترها و خانم ها (woman and girl) ...

وبلاگ آرایش ، زیبایی ، مد و مدلینگ

عفونت ادراری و پیشگیری از آن.

عفونت ادراری علاوه بر خطرناک بودن ، بسیار دردناک نیز است زیرا در طول روز شما چندین بار به ادرار کردن نیاز پیدا میکنید و هر بار باید رنج سوزش شدید آن را به جان بخرید.

برای همین ابتدا این بیماری عفونی زنانه را توضیح دادیم و سپس راه های پیشگیری از انها را برایتان آورده ایم. البته راه درمان را ننوشته ایم و این به آن معنا نیست که درمانی ندارد بلکه به این معناست که باید به دکتر مراجعه شود ...




 

 


عفونت مجاری ادراری :

عفونت ادراری در زنان بیشتر شایع است و تقریبا تمام زنان حداقل یک بار در طول عمر خود گرفتار این عفونت می شود. شناخت این گروه از بیماری ها و راه های پیشگیری از آن ها برای همه زنان لازم است.


علل ابتلا به عفونت ادراری عبارتند از :
کوتاه و مستقیم بودن مجاری ادرار در زنان ؛ که در نتیجه میکروب به سادگی با عبور از مجاری ادراری به مثانه می رسد.
عدم رعایت بهداشت و نادیده گرفتن علایم ادراری
بی توجهی نسبت به درمان کامل عفونت ادراری

عواملی اند که میکروارگانیسم ها را به مثانه و کلیه می برند و باعث عفونت ادراری و نهایتا به نارسا شدن کلیه منجر می شود. تشخصی و درمان به موقع عفونت ادراری از آسیب های کلیوی جلوگیری می کند.


علایم عفونت ادراری شامل :
احساس سوزش حین ادرار کردن- ادرار با بوی تند و بد که به علت رشد میکروب ها و تولید مواد سمی آن هاست.
فوریت برای ادرار کردن حتی اگر مثانه نیمه پر باشد که به علت تحریک مثانه در اثر عفونت و التهاب ادرار قطره قطره می آید.
درد پهلو که همراه با عفونت های کلیه ( پیلونفریت ) می باشد و علائم دیگر آن تب و لرز ، تهوع و استفراغ است.
در مورد کودکان این نکته حائز اهمیت می باشد که اکثر متخصصان کودکان ، کودکانی را که هنگام ادرار کردن گریه می کنند و یا مرتبا خود را می خارانند از نظر عفونت ادراری مورد بررسی قرار می دهند.





توصیه بهداشتی به این افراد این است که آب را با فشار به خود نگیرند و یا برای خشک کردن دستمال کاغذی را با فشار به خود نکشند زیرا این کار باعث انتقال میکروب به نواحی داخلی و مجرای ادراری می شود. زیرا شایع ترین عامل که در ادرار زنان جوان مبتلا به عفونت ادراری یافت می شود باکتری هایی است که منشأ آن مجاری دفع مدفوع در زنان می باشد. حدود بیست درصد زنانی که در سنین قبل از یائسگی دچار اولین نوبت عفونت ادراری می شوند دوباره به این عفونت دچار می شوند بیش از 90 درصد این عودها ، در اثر عفونت مجدد با عامل بیرونی است. البته زنان ممکن است بعد از یائسگی ( یعنی شخصی که به مدت شش ماه تا یک سال متوالی معمولا در سنین بالای 40 سالگی قاعده نشده است ) نیز دچار عفونت مجدد شود. البته کاهش سیستم ایمنی و اختلال آناتومیک ( تنگی مجرا ، افتادگی مثانه ، سنگ کلیه و مثانه و ... ) ، نیز در ابتلا به این عفونت موثرند.
تشخیص :
از تست آزمایشگاهی مثل کشت ادرار ، سونوگرافی و در صورت آسیب به مثانه و کلیه از MRI یا CT اسکن استفاده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد